söndag 26 december 2010

2010

Jag tänker börja göra några inlägg om några höjdpunkter som hänt detta år och det absolut första är ju Neos födelse i februari. Vad annars? ;P

Torsdagen den 18 februari så hade jag en fullspäckad dag. Jag skulle på Försäkringskassan, träffa Frida, kolla på lägenhet åt Hanna, träffa Jocke och se på mitt favoritprogram, Vampire Diaries. Så med andra ord så valde min kropp att jag skulle åka på förlossningen just den dagen, hehe. Jag hann med Försäkringskassan och att träffa Frida och äta lunch med henne och Carina (Fridas mamma).

Carina fick mig att ringa till förlossningen i Hudik och höra med dem vad dem tyckte att jag skulle göra. Dem ansåg att jag skulle åka upp eftersom mina värkar kom med 6-10 minuters mellanrum. Så kl 13 mötte jag och Frida upp mamma inne i Söderhamn och där tog mamma över. Hela vägen upp till Hudik så var det bara 4 minuter mellan värkarna.

Väl uppe i Hudik satte dem på mig CTG:n och kollade hur öppen jag var. Då var jag bara 2 cm öppen så det blev en massa väntanden. Kl 19 så valde jag att använda tensen för att underlätta värkarna. Den gick jag med i 5 timmar och sen kl 00 valde jag att ta epidural. Den höll endast i två timmar för mig.

Någonstans mellan kl 02 och kl 03 den 19 februari så satte dem dropp på mig för att skynda på förlossningen och då fick jag använda lustgasen som smärtlindring. Den blev snabbt min bästa vän! Jag kräktes en gång då jag drog ett för djupt andetag, men efter den gången lärde jag mig. Till slut upptäckte barnmorskan att jag bara hade öppnat mig 8 cm och att Neo låg med näsan neråt. Jag hade även en kant som skulle förhindra att jag skulle kunna öppna mig mer. Så hon höll undan kanten och ÄNTLIGEN fick jag krysta! Sen tog det bara 40 minuter tills min lilla prins var ute.

Han var så perfekt, så fulländad och den vackraste pojken! Han var då 54 cm lång, han vägde 3240 gram. Det bästa av allt, han var MIN son. Han föddes den 19 februari kl 05.39.

Här är ett kort där Neo är hela två timmar gammal

Inga kommentarer: