fredag 18 juni 2010

Joll bara

Graviditeten;


Vilka var dina favoritkläder?
Mjukiskläder :P
Vad var din/dina favoriträtter? Åt väl som vanligt. Dock mer frukt och grönsaker
Vad var din/dina favoritdryck? Festis :P
Vad tyckte du inte om? Det jag inte tycker om nu
Var det någon favoriträtt som ändrades? Nej
Vad var du mest sugen på? GLASS i stora lass!!
Hade du halsbränna? Ganska mycket
Hade du foglossning? Ikke
Hade du sammandragningar? Inte som jag kände iaf
Mådde du illa? Nej, det gjorde jag inte
Vilken sovställning var bäst? På sidan, vänd utåt från sängen
När var din BF-dag? 7 februari
Gick du över tiden? Ajjemän :(
Hur mycket gick du upp i vikt? 20 kg
Hade du mycket vätska i kroppen? Kan jag lova!
Hur var ditt psyke? Jag va hemskt deprimerad vissa ggr, tyvärr
Gnällde/klagade du? Det gjorde jag säkert :(
Vad trodde du det var för kön? Jag trodde det va en flicka
Visste du vad det var för kön? Ikke
Hur låg ditt SF-mått? 39 cm tror jag. Jag minns ärligt talat inte
Var du rädd för något? Jag va livrädd att han skulle dö i magen
Hur ville du att din förlossning skulle se ut? Snabb och enkel
Hur ser du på graviditeten idag? Ja du... Den va mysig, men extremt jobbig på slutet. Men är hemskt glad att jag gjorde det :)


Förlossningen;

När började din förlossning? På morgonen den 18 februari
Hur började den? Vaknade av värkar på torsdag morgon
När åkte du/ni in till förlossningen? Efter jag hade varit vaken i 5 timmar med värkar som kom med 5 minuters mellanrum
Varför? Värkarna kom så tätt och ville inte vara ensam hemma
Vem/vilka åkte du in med? Världens bästa mamma :)
Fick du/ni åka hem igen? Ikke
Vilket sjukhus skedde förlossningen på? Hudiksvalls sjukhus. Alldeles underbar personal där tycker jag!
Hur mycket var du öppen när ni kom in? 2 cm
Vad hände under tiden du/ni låg inne på förlossningen? Ett barn hann födas och jag gick omkring så mycket jag orkade.
Vilken/vilka var med under förlossningen? Mamma, barnmorskan Monica, barnskötare samt en läkare jag blev tokig på
Tog du nåt smärtstillande? Tensen, epidural och lustgas
Grät du? Ja, när han hade kommit upp på bröstet och när jag hörde honom ta sitt första andetag. Men inte förrän jag ringde pappa och sa: "Du har blivit morfar åt en pojk" så grät jag riktigt ordentligt. Inte förrän då insåg jag att han var född efter sådan längtan!
Vad tyckte du var jobbigast? Hmm... Det va en bra fråga. Det lär vara när jag fick ligga och hålla emot krystvärkar eftersom jag inte va tillräckligt öppen
Var du rädd för något? Att han skulle dö innan han blev född
Hur lång tid tog det? 22 timmar från första värken
Hur ser du på förlossningen idag? Helt underbar! Det är en upplevelse jag vill vara med om fler ggr!

Barnet;

Vad blev det för kön? En underbar pojk ♥
Hur mycket vägde barnet? 3240 gram
Hur lång var barnet? 54 cm
Vad var huvudomfången? 34 cm
Hur mådde barnet? Han va undernärd, moderkakan va förgiftad, navelsträngen låg två varv runt halsen, det fann en svulst på navelsträngen, han va kall som en isbit och han hade inte fått näring på över en vecka i magen. Men i dagens läge mår han hur bra som helst ♥

1 kommentar:

Becca & baby sa...

Guuud va läskigt! Att dom överlever så länge utan näring är ju otroligt! Neo vägde nästan som Isac (3205) och hade samma huvudomfång men var 4 cm längre, så det händer en del på en vecka utan näring tydligen ;o Men hade han rört sig och sånt i magen ändå?