måndag 14 december 2009

Fördomsfull?

Den som klagar över att jag röker trots att jag är gravid kan säga det rakt till mig, för jag skäms inte över att jag gör det. Visst det finns risker, men inte så stora som folk tror. Barnet föds inte med någon hjärnskada eller dylikt pga rökning utan det beror på vad man har för gener.
Jag valde att fortsätta röka för att jag orkade inte med att både sluta röka och snusa pga att jag inte mådde bra med mig själv och behövde ha nånting som lindrade mina humörsvängningar så jag inte tog ut dem på någon annan än cigaretten. Testade med att sluta röka också, men misslyckades ganska brutalt eftersom jag ringde till mamma var femte minut och skällde eller grinade i telefon, vilket både hon och jag inte mådde bra över.
Så fort det är nå så kan jag inte direkt gå till min karl och skälla eller dylikt eftersom jag inte har någon utan allting går ut över mamma och det vill jag inte för jag får så dåligt samvete över det.

Visst det är dumt att röka när man är gravid, men alla kan inte va fröken perfekt och göra allting rätt! Jag vet många som har rökt under deras graviditeter och dem barnen är det absolut inga fel på utan det är helt underbara barn! Mamma rökte när hon väntade mig också, och mig är det inga större fel på ^^

Det vore värre om jag drack eller höll på med droger för det skadar barnet så mycket mer än nikotin och tobak.

Jag älskar mitt lilla liv inom mig och bara för att jag röker betyder inte motsatsen!

1 kommentar:

Sandra sa...

Om du trodde att jag skrev mitt inlägg ENBART till dig så trodde du fel, jag skrev ett inlägg allämt om rökning under graviditen. Och efetrsom det var du som tog åt dig så kanske det borde varit du som skrev vad du tyckte och tänkte i en kommentar till mig, jag skrev trots allt till allmänheten.

Jag sa inte heller att man älskar sitt barn mindre för att man VÄLJER att röka utan mitt budskap vara att man inte ska förminska riskerna med valet man SJÄLV tagit.

I min värld så fattar jag inte hur man ens kan ta risken att röka när man vet att det KAN (alla barn tar inte skada men risken finns) skada barnet. Alla som åker utan bilbälte dör inte i trafiken men jag tar i alla fall inte risken att åka utan bilbälte.. (?) That`s it! Väljer man att röka så ska man också stå för det men du har ju redan förminskat riskern med ditt rökande med tanke på vad du just skrivit här... då anser inte JAG att man står för sitt val.

Jag accepterar ditt val men jag har precis som du yttrandefrihet.